A foglalkozások célkitűzése ebben a hónapban az identitás tudat mélyítése volt. A szülőktől
örökölt külső-belső tulajdonságok és a családon belüli kötődések felismertetése, a baráti
kapcsolatokhoz szükséges egymásra figyelés képességének elmélyítése, valamint a nemek
közötti különbségek és az ezekből fakadó különböző szerepek kerültek a beszélgetések
középpontjába.
Mesefigurák képei, illetve bábok segítségével határozták meg a gyerekek, mely
tulajdonságok jellemzik szüleiket, melyeket örökölték tőlük, melyekkel tudnak azonosulni,
melyek jelentenek konfliktusokat. A képek és a bábok használata megkönnyítette a
személyiségjegyek felismerését és megfogalmazását. A gyerekek meglepően nagy
felszabadultsággal azonosították családtagjaikat a mesékből ismert alakokkal és sok érzelem
tört elő. Negatív szereplőként a „boszorkány” testvér, a sárkányként megjelenő agresszív
apa képe volt a legmegrendítőbb, de megható volt hallani egy fiú vallomását a „jó tündér”
nagymamához való kötődéséről. A kisebb testvérekhez fűződő szeretetteljes kapcsolat, a
gondoskodás készsége is nagyon jellemző módon nyilvánult meg.
Az egymásra figyelés képességének fejlesztését célzó játék nagyobb fegyelmezettséget
igényelt (együtt vinni két ujjuk közé fogva spagettit), nem mindegyik páros tudta megoldani.
A Törteli úton állandónak mondható a csoport összetétele és a létszám, általában 12-15 fő van
jelen.
A Csallóköz úton ebben a hónapban új gyerekek is jöttek. Jó látni, ahogyan egymást hívják és
hozzák a csoportba, ahogyan egyre inkább feltűnik nekik, ha hiányzik valaki.
Kisebb konfliktust okozott az a helyzet, hogy egy lány a szomszédok óvodás korú gyerekeit
is több alkalommal magával hozta a foglalkozásokra. A kicsik nem sokáig tudtak részt venni
– életkori sajátosságaik miatt – a nagyobbak számára tervezett játékokban, beszélgetésekben.
Jelenlétük lekötötte a többiek figyelmét is. Ezért kértük az ovisok otthon hagyását. Következő
alkalomra az édesanya eljött és számon kérte a történteket. Nehezen értette meg, miért
nem vehetnek részt az ő gyerekei a foglalkozásokon. Egyelőre személyi és helyszíni
feltételek hiánya miatt nem tudunk lehetőséget teremteni a kicsikkel való foglalkozásra, de
a jövőre nézve érdemes elgondolkodni azon, hogyan lehetne számukra is – ha nem is heti
rendszerességgel – valamilyen közösségteremtő, játékos délutánokat szervezni.
SMCA-2013-0838-S
2014. JÚNIUS
Ki vagyok én? Ki vagy te?
Foglalkozások tartalma |
Foglalkozások célja |
1.Én és a szüleim: Miben hasonlítok rájuk, miben nem? (külső-belső tulajdonságok) 2.Fa rajza: Rajzold le a saját fádat! Mit érez a fa, ha jön a favágó? Milyen tárgyat faragnál ki egy rönk darabodból? |
Az identitás alapja a gyökereinknek az ismerete. Fedezzék fel a gyerekek, hová tartoznak, milyen tulajdonságokat, képességeket, értékrendet hordoznak magukban. A fa rajz nagyon sokat elárul a gyerekek énképéről. Érdemes több időt eltölteni a képek megbeszélésével, akár egyénileg is. |
1.Szüleim és a tágabb család: Milyen kapcsolatrendszerek vannak a családon belül? Kiben mit szeretek? Ki hoz értem áldozatot? Én kiért hoznék áldozatot? |
Kötődések, kapcsolódások feltérképezése a családon belül |
1.” Együtt vinni „: Két tanuló a jobb, ill. bal kezük mutató ujjai közé szorít egy száraz spagetti vagy makaróni tésztát és közösen mozognak vele a teremben. 2. Barátság – Fogalmazzanak meg egy apróhirdetést, melyben barátot keresnek. Azt írják le, milyen legyen a barát! Találnak-e jelentkezőt 1-1 hirdetésre maguk között? |
Egymásra hangolódás – egymás rezdüléseire való reagálás érzékeltetése Az érdek nélküli kapcsolatok értékének felismertetése |
1.”Álljon fel, aki…” Eggyel kevesebb szék, mint amennyi a csoport létszáma. Egy kivételével mindenki ül. Aki áll, kigondol egy tulajdonságot, ami jellemző rá, majd azt mondja: „Álljon fel, aki…” Akire szintén jellemző ez a tulajdonság, feláll, és egy másik helyre kell leülnie. Akinek nem maradt szék, az mondja a következő tulajdonságot. 2. Lányok – és fiúk: a lányok a fiúkról, a fiúk a lányokról írjanak össze jellemzőket (mit szeretnek bennük, mit utálnak) |
A nemi identitástudat meghatározása |