Beszámoló a 2014. március hónapban megtartott Ifjúsági klubfoglalkozásokról
A foglalkozásokat 30 gyerek részvételére terveztük, 7-17 éves korosztály számára, két helyszínen, heti rendszerességgel. Az egyik csoport szervezetünk fejlesztési irodájában találkozik, keddi napokon, a másik csoport pedig a Törteli úton. Itt egy roma család fogadott be bennünket, mivel a környéken semmilyen közösségi tér nem létezik. Ezek a foglalkozások vasárnap délután zajlanak.
Március hónap a csoportszervezés és indítás hónapja volt. Az irodában összegyűlő gyerekek/fiatalok a 6-16 éves korosztályból valók. Egyrészt klienskörünkhöz tartozó családok gyermekei, másrészt az irodához közel eső utcákban élő gyerekek alkotják a csoportot. Ezen kívül 4-5 tanulót egyesületünk egyik tagja a távolabbi utcákból hoz el autóval.
A gyerekek a foglalkozásokra minden alkalommal nagyon éhesen érkeznek. Pillanatok alatt elfogy a két kilogramm kenyérből, felvágottból, zöldségekből készített szendvics és a több liter szörp. Étkezés után kezdődnek a foglalkozások, melyek márciusban az ismerkedésre, kapcsolatteremtésre épültek.
Nagyon nehéz megküzdeni a gyerekek szétszórtságával, figyelemzavarával, gondolkodásuk és kifejezőkészségük fejletlenségével. A játékokba nagy érdeklődéssel, örömmel, aktivitással akarnak részt venni, de szabálytudatuk kialakulatlansága, egymással szemben megnyilvánuló durvaságaik, türelmetlenségük szinte lehetetlenné teszi a játékos feladatok hatékony kivitelezését. A hónapra tervezett foglalkozások céljait csak részben sikerült ebben a csoportban elérni. A szorongások feloldása, egymás befogadása nem okozott gondot, és a hónap végére kezdtek hozzászokni ahhoz, hogy alkalmazkodniuk kell egymáshoz, szabályokat kell betartani, és ha csak egy-két nagyon általános kifejezéssel is, de meg tudták fogalmazni érzéseiket. A foglalkozás után az udvari játékokra, a szabadban való mozgásra nagyon vágynak. Sokféle verseny-és ügyességi játékon keresztül fejlesztjük szabálytudatukat, a csapatszellemet és a mozgáskoordinációt. A résztvevők létszáma márciusban 10-13 fő volt.
A Törteli úti csoport a hónap végén indult. Itt a foglalkozásokon néhány szülő is jelen van, ugyanolyan élvezettel vesznek részt a játékokban, mint a gyerekek/fiatalok. A szülőkön kívül a csoport összetétele itt a 7-18 éves korosztályból áll. A gyerekek magatartása, fegyelmezettsége más, mint az előző csoportban említetteké, gondolkodásuk, kifejezőkészségük magasabb szintű. Árnyaltabb kifejezéseket használnak érzéseik megfogalmazására, az önmagukról és egymásról alkotott kép is konkrétabb. A rajzos feladatokat nagyon szeretik, látszik, hogy otthon nem állnak rendelkezésükre rajzeszközök. Célját tekintve eredményes és tartalmas, jó hangulatú foglalkozás volt az első. A gyerekek/fiatalok létszáma 10 fő volt.
MÁRCIUS
Ismerkedés – kapcsolatteremtés
Foglalkozások tartalma |
Foglalkozások célja |
1.Névtanulós játék: keresztnév+egy jellemző tulajdonság 2. Közös rajz: mindenki a saját kézfejét rajzolja körbe nagy csomagolópapírra-bele saját szimbólum rajzolása; összekötni az egymással szimpatizálókat |
1. Az új közösségbe kerüléssel együtt járó szorongások feloldása 2.A játékokon keresztül körvonalazódjon egy kép saját magukról és egymásról. |
1.Egymásra hangolódás: körbe-körbe járva, beszéd nélkül, csak szemkontaktussal válasszanak párt maguknak. Kérdés: Mi alapján választottad a párod? Milyen érzés volt szavak nélkül megérteni egymást? 2.Bemutatkozás szerepcserével párokban egymásnak – a csoportnak a pár tagjai egymást mutatják be. Milyen érzés volt, amikor rólad beszélt a társad? Elmondott-e mindent? |
1.A kapcsolatépítés eszköze a játék. Lehetővé teszi, hogy megfogalmazzák, kivel barátkoznak szívesen és miért. 2. Az egymásra figyelés készségének gyakorlása. |
1.”Mi lennék, ha…?” Mi lennék, ha tárgy (állat, növény) lennék? 2.”Az én címerem” megalkotása A címerforma 4 részébe kerül: a) amit szeretek b) amiben ügyes vagyok c) amitől félek d) amire vágyok |
1. Mindenki saját magáról alkot véleményt, megfogalmazva az általa fontos dolgokat, értékeket. Könnyebb így kimondani az önjellemzéseket, mintha direkt módon kellene azokat megfogalmazni. 2. Ez a feladat megkívánja, hogy egy átfogóbb képet fogalmazzanak meg magukról és osszák is meg egymással a gondolataikat. |
1. „Az én nevem” – mindenki elmondja, szereti-e a nevét, szeretne-e inkább valami mást, van-e beceneve. 2. Gombolyag-háló: A játékvezető kezdi. Valamennyit leteker a gombolyagból, megfogja a végét és odadobja a csoport valamelyik tagjának, miközben mond róla valami jellemzőt. Ő elkapja, megfogja a fonalat, és a kezében tartja, majd leteker belőle valamennyit és eldobja a következőnek. |
1. Az önazonosság-tudat megerősítése2.Ez a gyakorlat az egymásról eddig alkotott kép megfogalmazását teszi lehetővé. A játékos forma elvezet a másikhoz, és hozzájárul a beszélgetésben való kiegyenlítettebb részvételhez. |